Author: Shazren Shah

8 Jenis Ubat Bahaya dan Berisiko Pada Bayi

Beri bayi makan ubat tak sama macam kita orang dewasa punya ubat. Semua tahu tu kan. Ada ubat yang kuantitinya dikurangkan ke tahap selamat untuk bayi. Ada juga ubat diberi dalam bentuk cecair untuk bayi. Ada juga ubat orang dewasa yang langsung tak sesuai untuk bayi. Ubat untuk kategori bayi dan kanak-kanak juga berbeza. Ada ubat yang tak sesuai untuk bayi 6 bulan ke bawah. Ada ubat yang khusus untuk 6 bulan dan ke atas. Ada juga ubat yang boleh di ambil untuk kanak-kanak 7 tahun dan ke atas. Kepelbagaian syarat dan terma ini boleh buat mommies keliru. Apa...

Read More

Bayi saya sembelit. Apa perlu saya buat?

Bayi perlu berusaha lebih kuat untuk mempunyai pergerakan usus yang lancar. Jadi bila bayi meneran bukanlah satu perkara yang membimbangkan walaupun bayi menangis sehingga muka menjadi merah atau ungu. Cuba mommies bayangkan mommies cuba buang air besar sambil berbaring. Berapa kerap bayi patut buang air besar? Mommies mesti risau bila bayi tidak cukup buang air besar kan. Bayi yang minum susu formula biasanya buang air besar sekurang- kurangnya sekali sehari tetapi boleh jadi sekali dalam satu hingga dua hari. Bagi bayi yang menyusu dengan susu ibu bergantung pada usianya. Dalam bulan pertama kelahiran hingga masuk bulan ke tiga buang...

Read More

Cara Kak Erin Redakan Bayi Demam Malam

Bayi mommies selalu demam bila petang. Bila lepas mandi petang je dah mula demam. Meragam. Asik nak berdukung je. Tidur pun sekejap-sejekap je. Ini Cara Kak Erin redakan bayi demam malam.   1. Pastikan suhu badan bayi   Mula-mula kita kene pastikan suhu badan bayi. Kak Erin gunakan digital thermometer sebab suhunya lebih tepat. Lagi pun selamat. Kalau kita guna thermometer mercury bahaya jika pecah kerana mercury itu beracun. Jangan ambil suhu bayi lepas bayi mandi. Ataupun semasa dia dibedung juga selepas diselimutkan untuk jangka masa yang panjang. Jika tidak bacaan suhu badan bayi akan terganggu. Tunggu selama 20...

Read More

9 Cara Ini Harus Mommies Buat Bila Bayi Kembung Perut

Bayi berangin ke atau kembung perut tu biasa kan. Ianya fakta kerana ianya semulajadi. Jom kita lihat dari mana ia datang dan mengapa bayi kembung perut boleh menyebabkan sakit dan ketidak selesaan. Kita tengok juga apa rawatan yang boleh mommies ambil untuk mengatasi masalah kembung perut ini. Semua bayi berangin tapi ada bayi yang berangin lebih banyak dari bayi lain. Sesetengah bayi juga mudah mengeluarkan angin bergantung juga pada genetik dan cara penjagaan mommies. Normal jika bayi mommies berangin tapi jangan sampai tahap bayi jadi tidak selesa. Tanda-tanda yang boleh mommies lihat seperti kembung perut, perut mengeras, selalu burp,...

Read More

16 Cara Melegakan Kolik Pada Bayi

Tiada magik yang dapat membantu bila bercakap tentang kolik. Walau bagaimana pun ada langkah-langkah yang mommies boleh ambil untuk mengawal keadaan tersebut. Kita lihat semua aspek yang mommies perlu tahu tentang kolik, tanda-tanda dan rawatan yang berbaloi untuk dicuba. Apa itu kolik? NHS mentafsirkan kolik ialah tangisan bayi yang berlebihan sehingga tidak dapat dibendung dan terjadi berulang-ulang kali. Sekurang-kurangnya 3 jam sehari dalam 3 hari seminggu berlarutan hingga 3 minggu lamanya. Keadaan ini berlaku pada bayi yang sihat dan yang dijaga dengan baik. Kolik boleh terjadi pada bayi berusia 3 bulan pertama dan biasanya berlaku pada waktu petang dan...

Read More